Ostatnio coraz więcej wiadomo o korespondencji i komunikacji między mózgiem i jelitami. Podkreśla się także istotny udział jelit w tworzeniu odporności. Za ścisłą komunikacją i wzajemnym oddziaływaniem mózgu i jelit przemawiają wyniki wielu badań naukowych. Układ wegetatywny unerwiający narządy wewnętrzne reguluje ich pracę z uwzględnieniem naszych emocji. Gdy za parę godzin czeka nas ważny egzamin, apetyt i funkcje trawienne niedomagają, ponieważ skupiamy się na wyzwaniu z kręgu “walka lub ucieczka”. Gdy możemy rozkoszować się wakacyjnym popołudniem, a w tle brzmi przyjemna muzyka, układ pokarmowy jest gotowy do pracy. Informacje z jelit do mózgu przekazuje nerw błędny, którego pobudzanie jest coraz szerzej praktykowaną metodą terapeutyczną w leczeniu depresji. Przeżywany przez nas stres wpływa na to, jakie bakterie jelitowe namnażają się chętniej, a osoby z zespołem jelita drażliwego cierpią na lęki i stany depresyjne częściej niż osoby o zdrowych jelitach. Może mieć to związek z lokalnym stanem zapalnym, niewłaściwą mikroflorą lub nietolerancjami pokarmowymi. Być może istnieją również inne, bardziej centralne dla organizmu czynniki sterujące odpornością. Niewykluczone, że to one regulują skłonności do wytwarzania symptomów ujawniających, że w organizmie źle się dzieje.

Aby działo się lepiej, sprawą wielkiej wagi jest utrzymywanie prawidłowej flory bakteryjnej i jej odbudowa, na przykład po zatruciu pokarmowym czy terapii antybiotykowej. U niektórych osób proces ten trwa nawet kilka lat. Rzadko jednak kojarzymy spadki nastroju z tym, że parę miesięcy wcześniej wzięliśmy antybiotyk. W badaniach wykazano, że stosowanie przez dłuższy czas kilku szczepów bakterii fermentacyjnych skutkuje złagodzeniem nastroju depresyjnego, rozdrażnienia i skłonności do zamartwiania się. Udział jelit w „przeżuwaniu” przykrych doświadczeń, złości czy zestresowaniu jest więc wielce prawdopodobny.

Z korzyścią dla naszych jelit i mózgu nabiera tempa kariera probiotyków. Probiotyki to przede wszystkim żywe kultury bakterii bytujące w jelitach i fermentowanej żywności, korzystne dla zdrowia. Prebiotyki natomiast to niepodlegające trawieniu substancje, które mają wpływ na organizm gospodarza, stymulując rozwój lub aktywność pewnych obecnych w nim dobroczynnych bakterii. Prebiotyki stanowią więc pożywienie dla mikrobów, które tworzą mikrobiom, czyli unikalny zbiór mikroflory, charakterystyczny dla danego organizmu. Wnioskować można, że probiotyki stanowią uzasadniony wybór przy dolegliwościach natury trawiennej i emocjonalnej.

Wiele badań wskazuje, że bakterie probiotyczne mają związek z emocjami, nastrojem i zachowaniem, zwłaszcza w kontekście lęku i depresji. 40% osób cierpiących na celiakię ma depresję, a zmiana diety u wielu z nas wiąże się z poprawą samopoczucia. Zróżnicowana flora bakteryjna w znacznym stopniu decyduje o naszym zdrowiu. Im mniejsza różnorodność mikrobiomu (inaczej mikrobioty), tym łatwiej o nadmierne namnożenie się któregoś z jej składników i w konsekwencji nierównowagę mikrobioty. Preparaty regulujące mikrobiotę wprowadzają i utrzymują równowagę mikrobiologiczną w jelitach, a co za tym idzie, także innych narządach oraz tkankach.

Miarka Zdrowia prowadzi terapię detoksykacyjną z zastosowaniem preparatów Joalis, która oparta jest na wskazaniach wynikających z pomiaru toksycznych obciążeń organizmu. Detoksykacja może obejmować, w zależności od potrzeb, m.in. wzmacnianie odporności przeciwpasożytniczej, przeciwbakteryjnej czy przeciwgrzybiczej, detoksykację jelit, wątroby i innych narządów układu trawiennego poprzez pobudzanie ich do usuwania szkodliwych substancji oraz korektę procesów chorobowych, które w nich zachodzą. Preparaty prebiotyczno-probiotyczne Joalis regulują florę jelitową nawet już u niemowląt, stanowiąc ważny, a czasem niezbędny element oczyszczania organizmu. Utrzymanie prawidłowego mikrobiomu i odbudowa odporności to zdrowe jelita i płynące z tego dobrodziejstwa dla całego organizmu. Miarka Zdrowia poleca lektury:

Enders, G. (2015). Historia wewnętrzna. Łódź: Wydawnictwo JK.

Knight, R. i Buhler, B. (2018). Na tropie mikrobiomu. Warszawa: Grupa wydawnicza Relacja

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990624/